Les conclusions del nostre infome en cap cas posen de manifest la existència d’un funcionament irregular general o de descontrol de l’entitat“. Són paraules textuals d’una carta que Celso Abad Saltó, responsable del despatx d’auditors que va realitzar l’informe auditoria sobre l’exercici econòmic de l’any 2022 de la Denominació d’Origen Terra Alta. Informe que ha provocat una forta crisi en el si d’aquest organisme amb crítiques i censures entre diversos membres del seu Consell Rector.

La carta (aclariments) de Celso Abad s’ha redactat arran de la petició feta per l’expresident de la DO Terra Alta, Joan Arrufí, qui -fa dies- va enviar una carta detallant la seva visió de cadascun dels punts que quedaven en entredit en el citat informe auditoria. Aquest document, que poden llegir íntegre al final d’aquest article destaca, entre d’altres, diversos punts de la gestió econòmica i administrativa que ha estat qüestionada inicialment aquestes setmanes i que ha deixat el Consell Regulat dividit en dos grups i que es tronaran a trobar en una nova reunió a celebrar a finals de la setmana vinent, segurament a les insta·lacions de l’Institut Català de la Vinya i el Vi.

Joan Arrufí, expresident de la DO Terra Alta.

Enumerem seguidament alguns dels ‘aclariments’ redactats ara pel despatx Abad Saltó:

  • El nostre informe no és una auditoria, es tracta d’una revisió de la comptabilitat de l’any 2022 amb la finalitat de detectar aquelles mancances de caire administratiu, susceptiblesde millora, dins d’un procediment de canvi de junta de l’entitat i sempre amb una finalitat interna de millora dels processos administratius que presumiblement hauria d’afrontar la nova junta de l’entitat.
  • L’encàrrec rebut va consistir en realitzar un resum de la situació de l’entitat perqué la nova junta pogués iniciar la nova etapa amb la màxima informació sobre la situació administrativa i econòmica general de l’entitat i, sempre, amb una finalitat d’ús intern del nostre informe i, si s’escau, d’ampliar els procedimento de revisió.
  • La finalitat del nostre informe va ser emetre una visió crítica sobre el funcionament de l’entitat, amb el resum de les incidències administratives detectades i l’emissió d’una proposta de millora, susceptible de ser aplicada o no per l’entitat.
  • El president sortint ens va manifestar la seva voluntat d’ampliar els procediments de revisió però davant la imminència de les eleccions, vam concloure que aquesta tasca hauria de ser assumida per la nova junta i que aquesta, decidiria si dur a terme la contractació d’una altra firma professional o de nosaltres, per ampliar els procediments de revisió i, a més, comprovar la implantació de les mesures correctores.
  • Els defectes en la gestió administrativa de l’entitat no són significatius o greus, i són els propis d’entitats amb estructures de personal de petita dimensió, “on tothom fa de tot”, amb perfils poc especialitzats i molt transversals respecte les matèries a tractar, amb perfils de direcció poc professionalitzats i que no estan sotmeses a cap tipus de revisió anual externa.

Aquest document que envia el citat despatx Abad Saltó a la DO Terra Alta arran de la petició de l’antic president de l’entitat, Joan Arrufí continua analitzat diferents punts que aquests dies s’han utilitzat per criticar durament la gestió interna feta durant aquell any 2022 i que ara sòn matisats per l’empresa auditora. Seguim amb alguns dels seus arguments.

– En concret, en relació a una de les irregularitats que apunten les informacions, com és el fet que s’hagin trobat factures emeses no signades pel President, cal fer constar el següent:

– El Reglament pel que es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial Decret 1619/2012, de 30 de novembre, no obliga a signar les factures emeses i no és l’únic mitjà per acreditat la autenticitat i integritat de la factura.

– Si bé el nostre informe (del despatx Abad Saltó SLP)  apuntava a la manca de signatura d’algunes factures emeses, no es va detectar cap irregularitatrespecte els ingressos d’aquestes factures.

  • L’informe simplement apunta al fet que algunes factures emeses es troben situades i d’altres no, a efectes de posar de manifest que no es segueix un mateix criteri respecte totes les factures i la necessitat d’adoptar una sistemàtica unitària.
  • A tal efecte, es considera recomanable que la emissió de qualsevol factura no depengui necessàriament de la signatura del president, habilitant altres persones a nivell de gestió, de forma que es permeti agilitzar els procedimento.
  • Abans de l’inici dels nostres treballs, la junta de l’entitat ja havia identificat la incidència de les “plaques solars” i havia adoptat mesures per evitar possibles situacions. La nostra revisió va ser comprovar que les mesures adoptades eren suficients i vam proposar el reforç del procediment de control intern adoptat, amb una recomanació específica de caire burocràtic.
  • Durant els nostres treballs de revisió vam identificar les incidències en el seguiment de determinats pagaments a un creditor de l’entitat. Abans de finalitzar el nostre informe, el president va iniciar les mesures correctores adients per esmenar aquesta situació, fet del que vam ser
  • Els defectes detectats en el cobrament de les factures pendents, fan referència a la manca de reclamació dels imposts pendents de Arran del nostre treball i d’una reunió presencial amb la persona encarregada de la comptabilitat, vam observar com s’iniciava el procediment de reclamaciò del cobrament de les factures.
  • Les conclusions del nostre informe en cap cas posen de manifest la existència d’un funcionament irregular general o de descontrol de l’entitat.

La carta de Celso Abad, acaba tot explicant que “és habitual en la primera revisió financera i administrativa de qualsevol entitat (inclús en les empreses més professionalitzades) detectar defectes o no conformitats en els circuïts de gestió administrativa i definir recomanacions de millora a implementar“.

Precisament -segueix la misiva de l’auditor- un dels objectius d’aquest tipus de trebaiis es poder detectar aquestes millores a implementar per millorar el funcionament de l’entitat i, posteriorment, en un posterior treball fer seguiment de la seva implementació. Abans de l’emissió del nostre informe vam mantenir diverses reunions amb el president, el tresorer, el secretari i la comptable de l’entitat, per consensuar l’aplicació de les mesures correctores i sempre vam percebre la total predisposició del secretari i de la comptable per dur a terme les recomanacions proposades”, conclou el citat document.

Enllaç a la carta íntegra del despatx Abad Salto enviada aquest passat 8 d’agost.

Resposta Auditor Denominació d’Origen Terra Alta

 

L’EXPRESIDENT DE LA DO TERRA ALTA, JOAN ARRUFÍ, FA UNA CRIDA ALS SOCIS DE LA DO TERRA ALTA PER EXPLICAR EL POLÈMIC INFORME D’AUDITORIA

LA PUBLICACIÓ D’UNA AUDITORIA ENCARREGADA PER L’ANTIC CONSELL REGULADOR, CAMÍ DE PROVOCAR UN CANVI DE PRESIDENT DE LA DO TERRA ALTA

 

PERE BOVÉ ACONSEGUEIX RETENIR LA PRESIDÈNCIA DE LA DO TERRA ALTA I L’ORGANISME ACORDA DEMANAR UNA NOVA AUDITORIA QUE ANALITZI ELS ANYS 2022 I 2023