Per sisè any consecutiu, els vins catalans amb Denominació d’Origen (DO) lideren el mercat de Catalunya. La quota de mercat del 2019 és del 41,3%, superant el llindar del 40% (amb la correcció que NIELSEN ens ha presentat aquest any, l’any 2018 ja es va assolir el 40,30%), una xifra mai aconseguida fins ara, segons l’informe Nielsen encarregat a l’Institut Català de la Vinya i el Vi. Una mostra de què el vi català amb DO es consolida tan al canal hostaleria com al de l’alimentació.

En els darrers 9 anys, a més, la tendència ha estat a l’alça, amb un increment de fins a 14 punts: el consum al 2010 era de 27,8% i, ara, del 41,3%. Al 2019, doncs, de cada 10 ampolles de vi que s’han consumit a Catalunya, 4 han estat d’alguna DO catalana. Aquesta evolució positiva es deu, segons Salvador Puig, director de l’INCAVI, “a la feina continuada del sector del vi català, dels cellers, de les DO i de la pròpia administració per oferir vins de gran qualitat i per la tasca en difusió de la cultura del vi i pel prestigi que tenen arreu”.

Salvador Puig, director general de l’Institut Català del Vi /INCAVI.

El consum català en hostaleria i alimentació

L’informe Nielsen analitza el volum i el valor de les vendes de vi en el canal hostaleria i en el canal alimentació. Si ens fixem en el canal alimentació, es manté el lideratge dels anys i es manté en un 40,8%. En volum, aquesta quota representa 14 milions de litres de vi.

Pel que fa el canal hostaleria, el vi amb DO catalana continua creixent i incrementant el lideratge que va iniciar l’any passat. La quota de mercat del 2019 va ser 42% més d’un punt que la quota de l’any 2018 que era del 39,2%. En els darrers quatre anys, les DO catalanes han incrementat les seves vendes en aquest canal, passant de 6,17 milions de litres de vi l’any 2016 als 9,7 l’any 2019.

 La quota de mercat de les DO’s catalanes

D’entre les Denominacions d’Origen catalanes, la DO Catalunya té el 16,6% del mercat, seguida per la DO Penedès amb un 7,2% i la DO Terra Alta amb un 5,5%. Pel que fa el valor, incrementa en totes les Denominacions d’Origen del Vi, una dada molt positiva que mostra el reconeixement cap al vi català amb DO.

Un any més, aquestes dades expliquen el bon estat del vi català amb Denominació d’Origen i confirmen que la presència de vins catalans està consolidada i en augment. Si tenim en compte el consum de vi català amb DO a l’Estat espanyol, aquest creix amb un 8,74% de quota de mercat.

 El consumidor català prefereix el vi amb DO

Si ens fixem en el consum de vi amb DO (catalanes i de la resta de l’estat), les dades demostren que el vi amb Denominació d’Origen és l’opció preferent pel consumidor català, davant d’altres opcions com el vi sense DO, el vi d’importació i el vi sense alcohol. Respecte l’any passat, el consum de vi amb DO creix un 4%.

L’evolució anual de les ventes mostra que creix el volum de vi amb DO (un 3,5%) i també creix un 4% el seu valor. Una dada significativa perquè posa de manifest que els vins amb DO són més apreciats i més reconeguts.

Tot i el COVID, mantenir o incrementar el consum de vi català amb DO a Catalunya

La COVID ha tingut un impacte negatiu pel sector vitivinícola català. Especialment pel canal HORECA, per la tancada dels restaurants i la davallada del turisme. Tanmateix el sector ha fet valdre la importància del producte de proximitat, en la mesura que ha assegurat el proveïment en tot moment, i el paper clau pel territori i la sostenibilitat.

L’administració i el sector avança per reforçar aquests conceptes i treballar per a que la ciutadania se’ls faci cada vegada més seus. En aquesta línia, l’INCAVI, conjuntament amb les Denominacions d’Origen, ha engegat una campanya de comunicació per potenciar el vi català amb DO i afavorir el consum de vins de proximitat, campanya engegada aquest estiu i que tindrà extensió durant la tardor d’aquest any.

Aquí podeu descarregar i consultar el citat INFORME NILSEN complert:

PRESENTACIO NIELSEN 2019