La iniciativa s’ha explicat a avui a la Cimera del Cava, i forma part de les actuacions per millorar la sostenibilitat del sector a través de l’economia circular i la projecció exterior. “La línia està destinada a aquells elaboradors que substitueixin el sucre per most concentrat rectificat que s’hagi produït amb raïm de la mateixa zona geogràfica“. El sector participarà en un programa europeu de comercialització a l’exterior, del qual rebrà 2,5 milions d’euros per promocionar els vins catalans a mercats estratègics com la Xina i els Estats Units
La consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà, i la directora de l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), Alba Balcells, han exposat avui davant la Cimera del Cava les mesures i projectes impulsats per la Generalitat per millorar la sostenibilitat del sector. Les actuacions estan principalment vinculades a avançar en l’economia circular per equilibrar l’oferta i la demanda de raïm i a la promoció dels productes catalans a l’exterior. La Cimera del Cava és un fòrum de concertació sectorial que, des de l’any 2019, té com a objectiu avançar en aquells acords i compromisos per part del conjunt dels agents que conformen el sector.
“Una de les línies estratègiques per superar l’actual crisi de preus i millorar la sostenibilitat del sector és impulsar la substitució de l’ús de sucre pel de most concentrat rectificat, un líquid transparent, viscós i amb una altíssima concentració de sucres naturals que s’obté del raïm. Actualment, en l’elaboració d’escumosos, es fa servir majoritàriament sucre -una mitjana de quaranta grams de sucre per litre- en diferents fases de producció, com ara la segona fermentació o en el licor d’expedició. Si en lloc de sucre s’utilitza most concentrat rectificat elaborat amb raïm de la mateixa DO, es contribueix a equilibrar l’oferta i la demanda de raïm i, al mateix temps, s’avança en l’economia circular i es redueix la petjada de carboni. A més, també se singularitza i diferencia encara més el producte, ja que els productors italians i francesos utilitzen sucre per a l’elaboració dels seus escumosos“, han explicat fonts de la Conselleria.
Així, en aquest àmbit s’ha detallat que “avui mateix el DOGC ha publicat una línia d’ajuts per valor d’un milió d’euros per aquells elaboradors que utilitzin most concentrat rectificat. L’objectiu és generalitzar aquesta pràctica, tot incentivant els elaboradors a utilitzar un producte que procedeixi de la seva mateixa zona geogràfica i generant noves sortides econòmiques al raïm per als viticultors“.
També s’ha explicat que l’INCAVI “està treballant juntament amb el clúster vitivinícola català INNOVI la posada en marxa d’un projecte per produir most concentrat rectificat als propis cellers i analitzar diferents tècniques de conservació del most. D’aquesta manera, a més d’avançar en l’economia circular, també es pretén impulsar una indústria auxiliar del sector del cava que permeti la dinamització de les economies locals“.
2,5 milions per promoure el vi català als EUA i a la Xina
Pel que fa a projecció exterior, el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural “està desplegant a través de Prodeca un programa de promoció i comercialització dels vins de les DO catalanes i del cava als mercats xinès i estatunidenc. L’acció, finançada amb 2,5 milions d’euros provinents del programa “European Quality Wines: Taste The Difference” (TTD.eu), es desenvoluparà des d’ara i fins al desembre de 2023“.
Les actuacions van dirigides, principalment, a operadors comercials, professionals i prescriptors, considerats grups estratègics i amb influència per a la difusió del coneixement i de la cultura europea del vi a Xina i Estats Units.
Aquestes inclouen esdeveniments amb premsa especialitzada i agents del sector, la participació en B2Bs (virtuals i/o presencials), fires, missions inverses, masterclass dirigides per sommeliers de prestigi, la creació de materials promocionals, etc. El projecte TTD.eu compta amb la participació de les DO Cava i nou denominacions d’origen catalanes de vins (DO Alella, DO Conca de Barberà, DO Costers del Segre, DO Empordà, DO Montsant, DO Penedès, DO Pla de Bages, DOQ Priorat i DO Terra Alta).
La Xina i els Estats Units són mercats madurs i amb un volum important de consum de vins i caves i amb potencial de creixement, i per això es considera clau disposar d’aquests recursos per aprofundir-hi. La promoció exterior és una sortida important pel vi que s’elabora a Catalunya.
Altres ajudes al sector vitivinícola
També en l’àmbit de la promoció exterior, fa unes setmanes es van concedir els ajuts destinats a la promoció en mercats de tercers països de productes vinícoles durant la campanya 2021-2022, provinents del Programa de Apoyo del Sector Vitivinícola 2019-2023 (PASVE).
En total s’han aprovat 353 programes de promoció, que han estat presentats per 79 empreses vitivinícoles, consells reguladors de les denominacions d’origen i associacions del sector. Els programes aprovats preveuen una inversió de 18,8 milions d’euros, un 43,5% dels quals es finançaran amb recursos del Fons Europeu Agrari de Garantia. Aquestes accions s’hauran de dur a terme des del maig 2021 fins l’abril 2022.
A la Cimera del Cava, impulsada pel Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, hi participen representants dels viticultors, dels elaboradors, les cooperatives i les principals empreses elaboradores de cava (Associació d’Elaboradors de Cava, Agrupació d’agricultors del Pla de Manlleu, Associació de Viticultors del Penedès, Consell Regulador del Cava, Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya i Unió de Pagesos).