La D.O. Cava ha celebrat avui dilluns una jornada professional a l’emblemàtica La Pedrera-Casa Milà de Barcelona per presentar les noves tendències de la D.O. Cava, una marca global. Al voltant de 150 professionals del sector han participat en aquesta trobada única, on s’han reunit periodistes, sommeliers, cellerers, compradors i restauradors, entre d’altres

El president de la D.O. Cava, Javier Pagés, ha obert l’acte amb una ponència on ha analitzat el present i el futur del Cava. Ho ha fet presentant per primera vegada en públic el nou segell d’Elaborador Integral, una de les ambicioses iniciatives iniciatives ambicioses de l’exigent normativa de segmentació i zonificació de la D.O. CAVA.  El Consell Regulador de la Denominació d’Origen Cava distingeix, amb aquest segell, aquells productors que elaboren els seus vins al 100% en la seva propietat (premsatge i vinificació). D’aquesta manera, se certifica que tot el procés d’elaboració es duu a terme a la mateixa propietat  i que els Caves es comercialitzen sota marques que no es comparteixen amb altres elaboradors de Cava.

Javier Pagés ha insistit en la rellevància d’aquest segell “a l’hora de traslladar al consumidor una gran garantia de traçabilitat del producte” i s’ha mostrat convençut de què “el segell d’elaborador integral és per a tots. Un control de producte des de l’inici fins al final. És un concepte molt clar del que es vol fer i molt proper a la vinya, al territori i al producte per aconseguir cotes de la més alta qualitat i prestigi. La D.O. CAVA porta temps avançant en els principis de qualitat i aquesta normativa el que permet és aprofundir en un discurs pel consumidor, perquè conegui l’origen del Cava”.

A més a més, el president del Consell Regulador ha afegit que “el Cava està en un moment impressionant i el nostre principal objectiu és afegir valor a les ampolles que viatgen arreu del món. No hi ha una Denominació d’Origen que tingui la visibilitat internacional que té el Cava. Aquest valor és molt important i la història ho avala amb l’esforç i treball de moltes generacions i famílies”.


D’esquerra a dreta, els representants dels cellers que han rebut el segell d’Elaborador Integral amb Javier Pagés, president de la D.O. Cava: Agustí Torelló Mata, Alta Alella, Cava Avinyó, Can Sala, Can Suriol, Celler Carles Andreu, Cava Gatell, Giró del Gorner, Juvé & Camps, Parató Vinícola, Parés Baltà, Romagosa Torné i Vins el Cep.

Un total de 13 els cellers han pujat a l’escenari destacant el reconeixement dels seus cellers i compartint la importància d’aquest distintiu, “mostrant-se altament satisfets i agraïts per això“. La ponència també ha servit per valorar l’ambiciós procés dut a terme per implementar la ja vigent nova normativa del Consell Regulador, destacant-ne la importància en el camí cap a la producció sostenible i també ecològica. “Una obra que encara no ha acabat i de la que queda camí per recórrer” ha ressaltat Pagés. La segona ponència ha anat a càrrec de la prestigiosa Master of Wine britànica Sarah Jane Evans, una gran amant del Cava i del vi espanyol, escriptora, periodista i copresidenta dels Decanter World Wine Awards.

Sota el títol de “Els Caves amb vocació internacional” ha dirigit una ponència de Caves d’alta gamma, escollits personalment per la prescriptora per l’ocasió, dels cellers Alella, Juvé & Camps, Parés Baltà, Can Suriol i Vins el Cep. Sarah Jane Evans ha explicat que “els consumidors perceben els detalls i la connexió amb els cellers i això és el que aconsegueix el nou segell d’Elaborador Integral. Arribar al consumidor a través d’una família, història, vinya, origen, mètode i tradició. Quan el Cava es ven i exporta a un altre país, els sommeliers i botigues busquen coses diferents. Sempre hi ha un lloc per a Caves diferents i això és el que el client del mercat anglès cerca: curiositats, origen i territori”.

El periodista i sommelier Ramon Francàs s’ha encarregat de posar el colofó a la jornada, on ha explicat “Com crear una carta de Caves excel·lents”. Francàs ha detallat què cal fer i què és convenient evitar, responent preguntes com què és el que cal tenir en compte per triar els Caves per a la carta de vins d’un restaurant o com es fa una carta perfecta. El periodista i sommelier ha exposat diverses cartes de restaurants i ha ressaltat que “és el moment de veure més Caves sobre les taules, a les cartes n’hi ha i cal inculcar els comensals a demanar-ho a taula, no només a brindis o aperitius” .

En aquest sentit ha volgut recordar que “el Cava suma 320 milions de quilos de raïm, contribuint a mantenir preciosos paisatges ancestrals de vinyes. De fet, suma més de 38.000 hectàrees de vinyes, en què treballen 6.800 viticultors (són moltes famílies). A més, els seus 370 cellers associats són presents a més de 100 països”.  Francàs s’ha dirigit als restauradors, sommeliers i caps de compra per manifestar que “no és superflu, doncs, que els demani que tinguin més Caves a les seves cartes, que difonguin les seves bondats entre els seus clients i que, en general , ho consumim més. Han de pensar que pocs vins al món tenen tan alta versatilitat gastronòmica com el Cava, com tampoc la seva excepcional relació qualitat-preu”.

El tancament de l’esdeveniment ha comptat amb un original passeig gastronòmic del Cava, que ha consistit en un showroom on s’ha ofert un recorregut pels Caves de prestigi dels cellers sota el segell d’Elaborador Integral, destacant les categories de Guarda Superior Reserva, Guarda Superior Gran Reserva i Guarda Superior de Paratge Qualificat harmonitzats amb propostes culinàries de primer nivell.

D.O. CAVA, compromís amb l’origen, la terra i la sostenibilitat
Amb més d’un 70% de vendes internacionals, CAVA és la D.O. espanyola que més exporta. Reuneix més de 38.000 hectàrees de vinya i més de 6.200 viticultors. Els seus 349 cellers associats són presents a més de 100 països. El CAVA, harmonia universal per a la gastronomia, s’elabora pel mètode tradicional amb un compromís estricte amb l’origen, la terra i la sostenibilitat.