Després quaranta-dos anys, la nova direcció de l’INCAVI ha considerat necessària una transformació i actualització de la institució davant els reptes actuals del sector. “La globalització econòmica i els reptes productius provocats pel canvi climàtic, la cerca de nous consumidors i hàbits de compra i la necessitat d’impulsar la imatge del vi català feien imprescindible una revisió i actualització de l’INCAVI”, explica la directora general de l’INCAVI, Alba Balcells. Per aquest motiu, aquests darrers mesos s’ha confeccionat el Pla Estratègic de l’INCAVI – Horitzó 2025, l’eina per transformar l’institut.
“El pla estratègic defineix 23 projectes clau que desenvoluparem els propers anys. Projectes que transformaran l’INCAVI i contribuiran a impulsar l’excel·lència en el sector vitivinícola català”, explica la directora Balcells.
Inversió inicial de 500.000 euros aquest 2022
D’entre tots els projectes, n’hi ha que ja s’estan executant aquest mateix any i que la directora Alba Balcells ha destacat en l’atenció als mitjans que ha dut a terme aquest matí. El primer, la inversió de 500.000 euros per situar els laboratoris de l’INCAVI en primera línia internacional, una dotació pressupostària que multiplica per tres el pressupost d’inversió que tenia previst l’Institut per aquest 2022. Amb aquesta ampliació pressupostària l’INCAVI comptarà amb nou equipament i es convertirà en un centre de referència en serveis d’anàlisis a cellers, facilitant que aquests no s’hagin de desplaçar a França o a l’estat espanyol. També permetrà donar resposta als diversos projectes de R+D en curs o en procés d’adjudicació. “Presentem el pla i ja el comencem a aplicar, responent així al mandat polític de transformar l’INCAVI i convertir-lo en una eina clau pel sector. Aquesta inversió n’és un exemple”, afegeix Balcells.
Amb la modernització del servei d’analítiques es podrà, per exemple, ampliar els serveis en l’anàlisi de metalls pesants, precursors aromàtics, detecció de pesticides; es podran incorporar paràmetres acreditatius necessaris per a controls de qualitat dels escumosos i qüestions relacionades amb la nutrició com al·lèrgens. També es reforçaran les analítiques de terres i foliars i la producció i entrega de llevats autòctons, entre d’altres i reforçar el Panel de Tast de Vins de Catalunya. D’altra banda, l’INCAVI també vol esdevenir capdavanter mundial en l’assegurament de la traçabilitat en el sector vitivinícola utilitzant tecnologia blockchain amb la finalitat d’augmentar la notorietat i el prestigi del conjunt del vi català davant del consumidor final.
Potenciar varietats autòctones i tradicionals
El tercer d’aquests projectes que ja s’estan executant és l’aposta per la identificació i preservació i l’oferiment al sector de forma més activa de varietats de vinya autòctones del país com a recurs per a diferenciar competitivament i contribuir a valoritzar les produccions de vins catalans. Aquesta tasca serà possible perquè s’incrementarà la recerca per obtenir un major coneixement sobre el comportament i la resiliència al canvi climàtic i la vinificació d’aquestes varietats per donar resposta a nous mercats i consumidors. També, en aquesta línia, es fomentarà la reconversió varietal i s’oferirà suport a la conservació de vinyes velles amb una alta riquesa fitogenètica, el manteniment de les vinyes de forta pendent i/o de muntanya, per la conservació del mosaic agrari, la prevenció d’incendis forestals, etc.
També el pla estratègic preveu que l’INCAVI capitalitzi el patrimoni de varietats de vinyes recuperades de Catalunya i esdevingui un centre de referència d’identificació, avaluació i incorporació de varietats recuperades. “Cal agilitzar el procediment que actualment està en vigor a l’estat espanyol perquè no te cap sentit sotmetre a proves de camp a varietats que segur es comportaran diferencialment entre el seu lloc de trobada (p.ex.: Prepirineu) i el lloc d’assaig actual (Murcia)”, detalla la directora Alba Balcells.
Reconeixement i divulgació del vi català
Pel que fa l’àmbit de la promoció, hi ha en execució cinc projectes estratègics: el desenvolupament de la imatge de marca paraigua per al vi català que doni cobertura a les empreses i als agents del sector, amb un relat propi que sigui compartit per a tot el sector. Amb aquesta imatge de marca es treballarà un programa d’accions per potenciar el seu reconeixement i que tingui en compte els nous moments de consum i diferents públics i amb activitats repartides al llarg del temps.
Un exemple d’aquestes accions promocionals és la col·laboració amb Wine & Spirit Education Trust (WSET), un dels més prestigiosos programes formatius internacional de vins, que s’activarà el 6 de setembre amb un Event Hub dedicat a la garnatxa i que continuarà amb més col·laboracions per incrementar el coneixement del vi català.
També, una altre projecte de promoció, serà la creació del web internacional Catalan Wines com a espai de difusió de la cultura del vi català destinat tant a professionals com a consumidors, amb una perspectiva mundial i obert a tot el sector del vi català perquè pugui exposar-hi la seva proposta de valor, innovacions i activitats.
Un altre dels projectes que ja està funcionant aquest 2022 i que s’emmarca en la promoció és l’impuls dels vins de Finca Qualificada com a vins insígnia del país, posant en valor el territori i les persones que el treballen i creant una Gran Ruta Enològica dels Vins de Finca Qualificada. Un projecte que va lligat també a un pla de comunicació propi i a un programa de tastos i activitats.
23 projectes estratègics en 3 anys
El pla ha marcat 23 projectes clau per desenvolupar els propers tres anys, amb l’horitzó al 2025, amb l’objectiu que l’Institut sigui referent com agent dinamitzador del sector vitivinícola català.