Creen una xarxa global interuniversitària per impulsar el desenvolupament local en enologia i viticultura. El projecte VitaGlobal, coordinat per l’investigador de la URV Joan Miquel Canals, transfereix el coneixement d’experts europeus en ciències vinícoles a universitats d’arreu del món

El sector vinícola evoluciona constantment i un dels darrers catalitzadors d’aquest canvi ha estat la situació sanitària de la COVID-19 i els seus efectes en el consum. L’explosió de l’enoturisme, no tan sols a Catalunya sinó arreu del món, n’és un clar exemple. D’això tracta un dels mòduls docents que la URV ha implementat en diferents universitats d’arreu del món, mitjançant el projecte VitaGlobal.

Aquesta iniciativa, finançada pel programa europeu Erasmus+ i coordinada per l’investigador del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV Joan Miquel Canals, té com a objectiu “implementar capacitats” sobre enologia i vitivinicultura, que ja es dominen a universitats europees, a institucions docents d’altres zones del món que se’n puguin beneficiar. D’aquesta manera, es crea una “xarxa humana” que genera coneixement, impulsa el desenvolupament local i fa avançar el sector vinícola de forma global, en l’àmbit econòmic, tècnic i acadèmic.

Concretament, VitaGlobal ha permès a la URV, juntament amb les universitats de Bordeaux, Porto i Bologna, exportar coneixements punters en aquest camp —per exemple l’epigenètica, que estudia com els canvis mediambientals activen o desactiven gens sense canviar la seqüència d’ADN— a 14 universitats, situades a l’Argentina, Xile, l’Uruguai, Sud-àfrica i Geòrgia.

Aquest procés es fa mitjançant mòduls de formació, que encapsulen els continguts perquè els formadors de cada centre els puguin traslladar als estudiants. Els mòduls van des de l’enoturisme —dut a terme per professors de la Facultat de Turisme i Geografia de la URV— fins als vins escumosos, passant per l’anàlisi sensorial i la viticultura, entre d’altres. “Quan els estudiants surten al mercat laboral, implementen aquests coneixements a les empreses del seu entorn i fan avançar el territori”, explica Canals.

Més enllà d’això, també es busca crear un “cercle virtuós” que contribueixi a fer que alguns dels alumnes que cursen aquests estudis recorrin als seus investigadors de referència de les universitats europees quan vulguin fer un doctorat sobre aquestes disciplines. Canals remarca l’èxit del programa en aquest aspecte: “Encara no l’havíem acabat i ja en teníem exemples, de casos així”.

VitaGlobal, iniciat el 2019, finalitza aquesta setmana amb un acte de cloenda que se celebra a Tarragona, on des d’ahir fins al dia 10 els participants en compartiran les conclusions i en discutiran la sostenibilitat a llarg termini. A banda, s’editarà una guia per ajudar altres institucions a implementar aquests mòduls de coneixement, ja que, segons Canals, “les múltiples legislacions i l’heterogènia dels sistemes educatius entre països fan que aquest procés pugui resultar complicat“. També s’ha previst crear una cartera de personal investigador de referència, consultable en línia, que permeti a alumnes, professorat i institucions contactar-hi fàcilment en cas que ho necessitin, cosa que, a més, ajudarà a consolidar la xarxa creada pel projecte.