Des de fa uns anys existeix un debat –força tímid de moment- sobre la necessitat de buscar nous formats que facin posible la recerca de nous consumidors en un mercat tan peculiar com és el del món del vi. Un temps enrere, davant la possibilitat d’introduir conceptes innovadors, la controvèrsia anava alimentant aquest debat més purista, mentre tàcitament la quantitat de vins envasats, distribuïts i comercialitzats en bags in box anava creixent de manera continuada. Avui en dia aquest format representa ja una part molt important en el full de ruta per a molts cellers donada la seva acceptació en el sector de la restauració i, en menor quantitat, en el consum diari de moltes famílies.

Ara, poc a poc però amb una tossuderia no exempta d’una innocència que s’agraeix en aquests temps tan complicats, es comença a introduir un nou format que ha vingut per quedar-se. I ja em perdonaran per la utilització d’aquesta frase tan tòpica. Parlem de la comercialització dels vins en llauna. Remenant entre els arxius digitals, ens podem remetre a l’estiu de 2007, en el que un celler penedesenc (Caves Hill) anunciava que ho tenia tot preparat de treure al mercat dos vins en llaunes d’alumini de 25 centilitres. Passats els anys, sembla que aquella proposta no va tenir el seguiment ni l’acceptació desitjada pels seus impulsors .

Vi en llauna d’al·lumini 100% reciclable

Però com que els temps canvien i vivim en un món que dia a dia experimenta grans transformacions pel que fa a nous productes de consum, sembla que arriba l’hora d’introduir aquells nous formats com el citat vi en llauna, en aquest cas d’al·lumini 100% reciclable. O almenys aquest és el convenciment de Sana Khouja, la creadora dels vins Zeena: una garnatxa blanca i una de negra de la Terra Alta que comercialitza des del seu ‘centre operatiu’ ubicat a la Vilella Alta. Khouja té darrere una àmplia experiència en aquest sector vitivinícola després de treballar durant uns anys al capdavant del celler Perinet, a pocs quilòmetres del municipi de Poboleda.

I un dia va decidir anar a viure a Nova York. I allà, en una tarda qualsevol, a casa d’unes amigues li van dir que agafés el vi que volgués de la nevera. I fas allò d’obrir-la i comences a buscar i no en trobes. Almenys en el format al que ella estava acostumada. Com que no? Però si en tens de blanc, de negre i de rosat!!! Li replica l’amiga. Això si, en unes fantàstiques llaunes, molt esteses entre els consumidors americans. I quan la Sana agafa la primera llauna fa una reflexió molt oportuna en aquell moment: “primer vaig pensar que a una persona com jo que porta anys en el món del vi, no em podeu oferir un vi en llauna”. Resignació i tastem-lo. I Oh! Sorpresa. Quin vi més bo!

Comença l’aventura

Aquell vi negre de Califòrnia la va captivar i des d’aquell moment es va proposar començar a investigar sobre aquest tema i no va parar fins delimitar el seu projecte, fet ja realitat: el Zeena!! “Vaig començar a parlar amb enòlegs, amb viticultors, amb consumidors, volia concretar quins podien ser els punts forts d’aquesta aventura, però també quins podrien ser els seus punts febles. Quin vi seria el millor per envasar, quines possibilitats ens podria oferir aquesta mena d’envàs, la seva evolució, la seva caducitat, etc”, explica la Sana.

De moment es comercialitza un Zeena blanc i un de negre.

Una inquietud que completava un procés en el que havia comprovat i experimentat conceptes nous de consum. Aquell format, en un mercat americà on el vi no és pas barato, era una plataforma ideal per a captar nous bevedors, era una nova manera de tastar-lo. “Això és fa molt a EEUU i a Austràlia, si la llauna convenç el pas següent passa per comprar ja l’ampolla de vidre”, comenta Khouja.

En aquell moment s’obria un nou horitzó d’oportunitats i un camí que no ha estat gens fàcil per tal d’acumular el màxim de coneixements tècnics abans d’afrontar el seu llançament al mercat. Actualment hi ha un Zeena blanc i un Zeena negre (i un rosat en camí) en llaunes de 187 i 250 ml, “amb un vi molt bevible, jove, fresc i elegant, allunyat de les complexitats que sovint s’afegeix a aquesta mena de producte. La nostra idea és optar sempre per vins monovarietals”, comenta.

I aquest és un dels punts que la Sana Khouja vol remarcar. “Crec que el món del vi no ha acabat de connectar amb el consumidor més jove, com si que ho ha fet el de la cervesa, que els ha parlat amb el mateix llenguatge. Aquest, de vegades és massa complicat i per molt que els vulguis sintetitzat o simplificar, es fa difícil que s’entengui el que estàs venent. El jovent d’avui en dia té una vida online, vol identificar-se amb una marca i amb un producte amb el que s’hi pugui inspirar. Segurament parlem d’un target de client potencial que, amb el pas del temps, tastarà més vins i optarà a la llarga per coses diferents, però com a punt de partida necessita una altra cosa. Això és el que li ofereix Zeena”. Per cert, el nom evoca el d’una princesa guerrera en àrab.

Garnatxes ecològiques de la Terra Alta

Els Zeena, són garnatxes ecològiques de la Terra Alta (amb Batevins com a celler-partner) amb tota una ‘sincera’ declaració d’intencions: llaunes d’al·lumini 100% reciclables, un projecte amb zero per cent de sucre industrial i zero per cent de plàstic. “Són dos pilars fonamentals: el concepte del vi i allò que caracteritza la seva comercialització, com ara el packaging, amb etiquetes de paper reciclable i les caixes personalitzades que compleixen els mateixos paràmetres. Aquest són punts bàsics actualment a la majoria de països europeus amb els que ja estem negociants nous mercats”, comenta. Un altre dels valors afgeits que les garnatxes que ‘elabora’ la Sana rau en el fet que són vins vegans. “En el procés de clarificació no utilitzen l’ou. En el seu lloc la mateixa funció es realitza a partir de proteïnes de pèsol i de patata”. La Sana confessa que aquest tema hauria tingut més estirada a l’Estat Espanyol “però de moment no ens ha sumat massa, si bé tampoc ens ha restat en el conjunt de projecte. En canvi, en d’altres països d’Europa ha estat molt ben acollit i molt valorat”.

Mentre el projecte es consolida, l’equip continua el seu treball “centrat en analitzar quina mena d’evolució farà el vi dins la llauna, per exemple en mirar si la pel·lícula que les recobreix és la més adequada o cal fer modificacions, i tot un seguit de variables per millorar el producte”, assegura. La Sana és prudent. Però la conversa amb ella traspua força satisfacció per l’acollida de les seves garnatxes enllaunades. Les vendes per internet (drinkzeena.com) van creixent i de manera presencial es poden comprar ja en establiments a Barcelona, Girona, València, Madrid, Sevilla i Bilbao. A tot plegat hi suma l’acord amb Delivery Food i les negociacions amb Amazon. I per acabar, una consideració final: tastin-lo, en sentirem a parlar!