La segona edició de la Barcelona Wine Week (BWW) que se celebrarà entre els dies 7 i 9 del proper mes de febrer de 2022, articularà diverses accions sobre viticultura, recerca, mercat nacional i internacional i tot un seguit de tastos que oferiran una visió global dels diferents factors que configuren el sector: des de l’elaboració, fins la viticultura passant per la gestió comercial

A l’Estat Espanyol hi ha plantades prop de 150 varietats autòctones de raïm, i la propera edició de la BWW pretén visibilitzar-les i potenciar la seva projecció internacional per a incrementar el seu atractiu enfront del comprador internacional. Aquestes varietats històriques susciten també un gran interès sectorial per la seva resistència i contribució a la preservació del medi ambient.

D’aquesta manera, les varietats autòctones i autoresistents com a referents d’una agricultura sostenible i de lluita contra el canvi climàtic constituiran l’eix temàtic del saló, que pretén “reivindicar i dignificar aquest tipus de ceps autòctons, que representen únicament el 25% del total de vinya plantada”, segons explica la seva responsable Marta Macías.   “En aquest sentit, la BWW presentarà una retrospectiva de l’evolució del vi en els últims 40 anys que constatarà que aquesta tendència va creixent de manera transversal, i que la seva recuperació i ús enfront de  les varietats foranes es realitza tant per part de cellers petits com grans” afirma Macías. En les diverses sessions programades intervindran entre, altres experts, el Màster of Wine Frank Smulders, el sommelier Ferran Centelles, el catedràtic de viticultura Fernando Martinez de Tota, i els crítics José Peñín i Andrés Proensa.

Digitalització i enoturisme

Abans de la pandèmia, gairebé 3 milions de persones a l’any visitaven els cellers i museus de les Rutes del Vi d’Espanya, amb una despesa pròxima als 80 milions d’euros a l’any. Per això, l’enoturisme com a sector de futur, les noves tendències en aquest sector derivades de l’era Covid i les eines digitals per a la seva comunicació i comercialització, ocuparan també un lloc destacat entre les activitats de la BWW.   Per a Javier Pagés, president d’aquest certamen i de la Denominació d’Origen Cava, “l’enoturisme té un enorme recorregut, no només perquè ens permet apropar el producte al consumidor de primera mà, sinó perquè posa en valor i transmet els atributs inherents al vi a nivell cultural, social, de sostenibilitat i d’experiència“.

També es debatran les necessitats digitals que viu el sector, “s’identificaran tendències i es buscaran sinergies que accelerin la transformació digital de la indústria vitivinícola, des de la producció a la comercialització“. Segons explica el seu director general, José Luis Benítez, “si bé el sector ja té certa maduresa digital en àmbits com la producció i elaboració de vi, la pandèmia ha suposat un fort estímul per a avançar en altres aspectes com la comercialització i el màrqueting, accelerant terminis i situant la digitalització com un dels eixos actuals de l’estratègia empresarial de molts cellers”.

El 80% de l’espai, reservat

A dos mesos de la seva celebració, la BWW compta ja amb una important part del seu espai reservat (més del 80%) i amb la confirmació de participació de més de 400 empreses i d’empreses distribuïdores. En el saló hi participaran més de 600 cellers, la pràctica totalitat de les Denominacions d’Origen i “les marques més consolidades del mercat“.   Per Pagés, “l’excel·lent acolliment comercial que el sector està dispensant a BWW, amb un ritme de contractació a nivells de prepandèmia, constata que el mercat del vi dóna signes de reactivació”. “Al seu favor -continua Pagés- hi juga l’avantatjosa posició de l’esdeveniment en el calendari internacional de fires de sector, ja que serà el primer certamen de l’any 2022, tant a Espanya com en els seus mercats d’influència, la qual cosa li atorga un important avantatge competitiu respecte a altres convocatòries del sector”.

La Barcelona Wine Week buscarà també augmentar les oportunitats de negoci de les empreses expositores, tot organitzant trobades i fórums de contacte amb compradors internacionals, distribuïdors, importadors, majoristes o detallistes amb l’objectiu d’incrementar les seves exportacions, consolidar la tendència positiva de les exportacions dels últims mesos i reforçar el creixement en valor del vi espanyol en els mercats internacionals. I això es facilitarà a partir del programa BWW Hosted Buyers tot convidant més de 350 compradors internacionals de més de 40 països per a dur a terme més de 4.000 reunions de negocis amb les empreses expositores. A més d’aquesta delegació de professionals internacionals – procedents majoritàriament d’Estats Units, Canadà, Alemanya, Regne Unit, Bèlgica i Holanda-, es convocarà prop de 1.300 professionals nacionals del sector amb poder de decisió de compra en la distribució, l’hostaleria i el comerç acreditat.

Com en la seva primera edició, la zona comercial s’estructurarà en dues grans àrees: BWW Lands, que acollirà als cellers organitzats per Denominacions d’Origen i altres segells de qualitat; i la BWW Brands, amb les marques més emblemàtiques i reconegudes al costat d’empreses d’equips, accessoris i serveis al sector. En la seva passada convocatòria, hi van participar prop de 15.600 professionals, un 13% d’ells procedents de 54 països.