La Denominació d’Origen Empordà  ha elaborar un ambiciós projecte comunicatiu per tal d’explicar els nous eixos d’actuació i, paral·lelament ha creat una nova imatge corporativa basada en el carisma atramuntanat de la gent del vi empordanesa com una zona vinícola referent en l’elaboració de vins mediterranis d’alta gamma, notoris i sorprenents fruit de l’experimentació, i de la passió amb la què els viticultors i vinicultores viuen, treballen i interpreten la terra empordanesa. “El nou posicionament de la denominació empordanesa és el resultat d’una llarga reflexió dels elaboradors empordanesos per diferenciar els seus vins en un mercat cada vegada més competitiu“, expliquen fonts d’aquest organisme.

Durant el primer semestre de l’any, els cellers de la DO Empordà han recuperat bona part de les vendes, però continuen per sota dels nivells d’abans de la pandèmia, i es confirma el creixement del turisme del vi. Malgrat la sequera, la verema d’aquest any s’ha tancat amb 8,4 milions de quilos recollits, només un 2,10% per sota de la mitjana de la denominació. El Consell Regulador de la DO Empordà i els cellers de la denominació han posat en marxa una nova estratègia per millorar la notorietat i competitivitat dels seus vins. “El nou posicionament de marca és fruit d’una llarga reflexió dels elaboradors de l’Empordà que s’ha anat concretant a través de jornades i taules de treball que s’han celebrat els darrers anys amb la participació dels cellerers i d’experts del sector“, expliquen. El nou pla aposta decididament per “elaborar vins elaborats principalment amb les varietats autòctones i tradicionals de l’Empordà, concretament la garnatxa i la carinyena, amb raïms de les moltes vinyes velles que hi ha a la zona“.

Aquesta estratègia vol posar en valor la qualitat i singularitat de molts dels vins que s’elaboren actualment a l’Empordà, així com l’exclusiva riquesa varietal de la denominació, que és l’única zona vinícola que compta amb garnatxes i carinyenes en les tres coloracions: blanca, roja i negra. El Consell Regulador de la DO Empordà ha creat una nova imatge corporativa per tal d’explicar els nous eixos d’actuació itot posant especial èmfasi en la tramuntana com a tret diferencial de la DO Empordà i està basada en el carisma atramuntanat de la gent del vi empordanesa. ‘El caràcter d’un vent, l’esperit d’una gent’ és l’eslògan de la campanya que vol comunicar la singularitat d’uns vins i d’uns viticultors ‘tocats’ per la tramuntana. La nova proposta gràfica vol posar “en valor la influència que el vent del nord exerceix sobre la personalitat dels cellerers de la denominació; de com la força i la rauxa de la tramuntana forgen el caràcter dels viticultors empordanesos, gent d’esperit lliure, passional, creativa i amb una gran determinació“.

Superar el nivell de vendes d’abans de la pandèmia

El Consell Regulador de la DO Empordà i els seus cellers confien en aquest nou pla de posicionament per diferenciar els seus vins en un mercat globalitzat i cada cop més competitiu. Així mateix, esperen que aquesta nova estratègia permeti superar el nivell de vendes d’abans de la pandèmia. Enguany, durant el primer semestre de l’any, els cellers empordanesos han recuperat bona part de les vendes registrades abans de la COVID-19, sobretot per la reobertura progressiva de la restauració que és un dels canals principals de c denominació. Tot i això, el nivell de venda d’aquest primer semestre del 2021 es manté un 20,66% per sota de les vendes assolides durant el primer semestre del 2019. Els elaboradors asseguren que la campanya d’estiu ha estat millor de l’esperada i confien a remuntar el volum de vendes amb la campanya de Nadal. Durant el primer semestre de l’any passat, en ple confinament, les vendes van caure prop d’un 36%, especialment a Catalunya i en menor mesura a la resta de l’Estat espanyol i a altres països.

Pel que fa a la verema d’enguany a la DO Empordà, la campanya s’ha tancat amb bons rendiments malgrat la sequera. Els viticultors de l’Empordà han collit 8.284.658 quilos de raïm, molt a prop de la mitjana de la última dècada que és de 8.462.029, amb un descens de només el 2,10%. “Durant la verema, l’estat sanitari de les vinyes ha estat excel·lent i el fruit ha arribat molt sa als cellers“.

Terra de garnatxes i carinyenes
L’Empordà és terra de varietats històriques. La garnatxa o lledoner representa una tercera part de la vinya empordanesa amb 572 de les 1.768 hectàrees plantades. Destaca especialment la garnatxa negra amb 377 hectàrees, seguida de la blanca, amb 88, i la roja, amb 61. També hi ha una altra varietat, la garnatxa ‘peluda’, més minoritària amb unes 4 hectàrees plantades. Les carinyenes negres, blanques i roges són l’altra varietat més representativa de l’Empordà, amb 402 hectàrees, és a dir, el 22% de total. La denominació empordanesa és una àrea vinícola amb una riquesa varietal exclusiva, ja que és una zona vinícola que produeix totes les varietats de garnatxes i carinyenes.

La garnatxa o lledoner representa una tercera part de la vinya empordanesa amb 572 de les 1.768 hectàrees plantades. Destaca especialment la garnatxa negra amb 377 hectàrees, seguida de la blanca, amb 88, i la roja, amb 61. També hi ha una altra varietat, la garnatxa ‘peluda’, més minoritària amb unes 4 hectàrees plantades. Les carinyenes negres, blanques i roges són l’altra varietat més representativa de l’Empordà, amb 402 hectàrees, és a dir, el 22% de total.

Potenciar les vinyes velles
Una tercera part del vinyar empordanès té més de trenta anys d’antiguitat, segons els resultats d’un estudi preliminar elaborat pel Consell Regulador de la denominació. El mateix informe conclou que un 3% dels ceps empordanesos tenen més de cent anys. Les vinyes més velles de la denominació empordanesa van ser plantades a finals del segle XIX i produeixen raïm des de fa més de cent vint anys. Són vint-i-vuit parcel·les que ocupen una superfície de dinou hectàrees.

Garriguella, Rabós i Espolla són els municipis de la denominació que concentren un major nombre de vinyes velles. També en destaquen altres poblacions situades a la plana de l’Empordà i a l’Albera, com ara Sant Climent Sescebes, Capmany, Masarac, Perelada o Vilamaniscle. En general, les vinyes velles estan situades en parcel·les petites amb una mitjana de 0,87 hectàrees. Les vinyes més velles de l’Empordà són de varietats autòctones o tradicionals de la zona. En destaca especialment la carinyena negra, ja que el 90% de les vinyes d’aquesta varietat tenen més de trenta anys; el 60% més de seixanta i el 26% més de vuitanta. En el cas de la carinyena blanca, el percentatge de ceps de més de trenta anys se situa en el 86,7%.

D’aquestes vinyes de carinyena blanca, un 26,5% tenen més de vuitanta anys. L’altra varietat emblemàtica de la denominació, la garnatxa, és també molt vella. Concretament, un 61,4% de les vinyes de garnatxa roja van ser plantades fa més de trenta anys i un 14,9% fa més de vuitanta anys. Una altra varietat amb gran tradició a la zona, el macabeu, també atresora vinyes molt velles, amb un 64,1% amb més de trenta anys. L’informe s’ha basat en una prospecció de les 2.318 parcel·les registrades actualment a la DO Empordà per determinar-ne l’antiguitat, la distribució varietal i la seva localització. Els cellers reserven les vinyes més antigues o centenàries per produir els seus millors vins o els més icònics, ja que és ben conegut que les vinyes velles de més de trenta anys augmenten les possibilitats d’elaborar vins de gran qualitat. Són un tresor que diverses generacions de viticultors han preservat com una joia de les seves explotacions.

Vins icònics que donen autenticitat al territori
Per tal d’identificar i projectar vins referents de la DO Empordà entre els consumidors, s’ha elaborat una piràmide comprensible de les diverses tipologies de vins de l’Empordà per definir una identitat i un estil propi. Els vins es categoritzaran en estratègics, icònics, tàctics i base. En el cas dels vins estratègics, es potenciaran els vins blancs i negres reposats i elaborats amb lledoner (garnatxa) i carinyena. Es posarà en valor els vins que expressen autenticitat i coherència amb el territori, especialment els monovarietals elaborats amb varietats tradicionals de l’Empordà.

També es destacarà la capacitat d’envelliment d’aquests vins. Tot plegat per convertir-los en una referència de la regió. En el cas dels vins icònics, es posaran en valor els vins identitaris de la zona que formen part del patrimoni cultural de l’Empordà.