PRODECA comjuntament amb el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural organitza la participació de 15 cellers catalans a la fira Prowine Shanghai sota la marca “Catalunya, on el vi és cultura”. 
El mercat xinès, 6è consumidor mundial en volum de vi, inicia la recuperació de la importació de productes vitivinícoles, el que suposa una oportunitat comercial per als cellers catalans 


El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural organitza la participació agrupada de 15 cellers catalans a la fira Prowine Shanghai, una de les plataformes comercials més importants per al sector del vi a Àsia, que ha celebrat la seva 10a edició del 8 al 10 de novembre. Els cellers catalans han participat sota la marca “Catalunya, on el vi és cultura” amb l’objectiu de mostrar el potencial vitivinícola català per a un dels mercats estratègics del sector agroalimentari català.
La participació institucional de Catalunya a la Prowine Shanghai, a través de PRODECA, respon a l’aposta internacional del sector, que sempre ha tingut l’exportació com un dels eixos de la seva projecció comercial.

Reprendre les relacions comercials amb un mercat estratègic
La Xina és un dels principals mercats més importants per al sector agroalimentari català, en termes globals, i per al sector de vi en particular. El país asiàtic és el 6è consumidor mundial en volum de vi (1.023 milions de litres al 2022) i el 2on mercat en valor (24.8997 M€) després dels Estats Units. El consum per càpita és baix (0,9 litres), tot i que s’estima que hi ha 52 milions de consumidors habituals de vi. El preu unitari mitjà de compra ha augmentat un 2% en termes de valor tot i que el valor i volum total de les vendes s’ha reduït entre 2021 i 2022 prop d’un 7%. Per als consumidors xinesos, beure vi va associat a un millor nivell de vida, especialment entre les classes mitjanes emergents.

Des del la pandèmia, el canal Horeca es va veure especialment afectat a nivell de vendes i tot que s’ha anat recuperant ha propiciat un desplaçament cap a les vendes en comerç físic a comerços, on el vi de raïm negre té un paper important en les reunions socials i festives. Les vendes del canal online segueixen creixent, ajudades per l’hàbit dels consumidors a les llars.

Les previsions pels propers 5 anys, segons dades d’Euromonitor International Ltd denoten que el vi escumós experimentarà un fort repunt amb un creixement estimat de pràcticament un 30% en valor i un 16% en volum respecte al 2022. Per a la resta de vins es preveu un decrement del 14,% en volum i un increment del 4% el valor; estimació que s’alinea amb el fet que cada vegada s’estan valoritzant més els vins per part dels consumidors, tal com ens indica el creixement sostingut del preu mitjà.


Recuperar un mercat amb expectatives de creixement
Aquesta tendència d’augment del consum ha de repercutir, en els propers anys, en un increment de les importacions i això suposa una oportunitat per a les empreses catalanes. “Abans de la pandèmia, el sector ja treballava comercialment en aquest mercat. Les restriccions han afectat i ara des de la DO hem de recolzar i acompanyar als nostres cellers per facilitar que puguin fer-hi negoci”, afirma Pilar Just, presidenta de la DO Montsant. L’entitat, un any més, ha tornat a confiar en Prodeca i, agrupant vuit cellers de la Denominació d’Origen, ha participat amb un estand propi sota la marca “Catalunya, on el vi és cultura”.

Hem de posar en valor el territori amb les nostres varietats històriques”, ha afegit. Pilar Just considera que “tot i tractar-se d’un mercat complicat, la Xina té molt de potencial. Es tracta d’un consumidor amb un nivell d’expertesa que ha augmentat molt i que té molt d’interès en conèixer nous vins”. En aquest sentit, la presidenta de la DO Montsant confia en l’oportunitat que suposa les perspectives d’augment de consum, “sobretot de cara aquest darrer trimestre” i la projecció comercial que ha de suposar per als cellers catalans.

Cellers catalans participants a la Prowine Shanghai són • BELL CROS (Priorat) 
• BUIL & GINÉ (Priorat) 
• CAL BESSÓ (Priorat) 
• CASTELL D’OR (Alt Camp) 
• CELLER CAPÇANES (Priorat) • CELLER LAURONA (Priorat) 
• CELLER VENDRELL RIVED (Priorat) 
• CELLERS SANT RAFEL (Priorat) 
• CLOS MONTBLANC (Conca de Barberà) 
• COCA I FITÓ (Priorat)
• DE MULLER (Baix Camp) 
• DOMENIO (Baix Penedès) 
• GRUP OLIVEDA (Alt Empordà) 
• LLOPART (Alt Pendès) 
• VINYES DOMÈNECH (Priorat)

Una de les principals plataformes comercials per al sector del vi a Àsia
Prowine Shanghai (anteriorment Prowine China) és d’un esdeveniment exclusivament professional, organitzada per Messe Düsseldorf China i l’UBM, i que se celebra en paral·lel de la FHC, Food & Hotel China, la fira xinesa líder en alimentació i hostaleria. Prowine Shanghai és la fira més prestigiosa de la Xina continental i porta d’entrada a un dels principals mercats consumidors de vi d’arreu del món.

La fira reprèn la normalitat després d’uns anys marcats per la Covid-19: l’edició de l’any passat i la del 2020 és van cancel·lar i la del 2021 es va celebrar amb importants restriccions i molts expositors no van poder-hi ser presents. En aquesta darrera edició, la del 2021, hi van participar 460 expositors i més de 15.000 visitants, la meitat de la zona de Xangai i l’altra meitat de la resta de la Xina, xifres que s’espera que se superin enguany.

Sobre Prodeca
Prodeca és una empresa pública adscrita al Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, de la Generalitat de Catalunya, que té per objecte la promoció dels productes agroalimentaris catalans i el suport a la comercialització i internacionalització de les empreses catalanes del sector. Facilita la participació de les empreses catalanes a les principals fires agroalimentàries internacionals i nacionals, organitza trobades amb compradors i importadors del sector, ofereix programes de suport en comercialització i iniciació a l’exportació, elabora i implementa estratègies de posicionament de producte i de promoció de la marca Catalunya agroalimentària, fa assessorament en diversificació i consolidació comercial a països tercers, prepara informes de mercats i tendències, disposa d’eines d’autodiagnosi i d’anàlisi d’oportunitats en comercialització i internacionalització per a les empreses del sector, entre d’altres activitats.